De Vereniging Van TafeltennisTrainers (VVTT) is de belangenvereniging van en voor de Nederlandse tafeltennistrainer. Zij behartigt hun belangen, waarbij zij met name streeft naar vergroting van de kennis en vaardigheden. De  VVTT is op 18 juni 1988 opgericht.

Dagboek cursisten Trainer 4 – Martijn Spithoven

In een serie artikelen schrijven Martijn Spithoven, Thomas Groenevelt en Bert Olofsen maandelijks over hun belevenissen tijdens de door NOC*NSF opgezette cursus trainer-4. In deel 4 is Martijn Spithoven weer aan de beurt.

Mijn naam is Martijn Spithoven, ik ben 22 jaar en woon in Nijmegen. Op dit moment ben ik bezig met de minor Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit in Utrecht om daarna de Universitaire Master Sportbeleid en Sportmanagement op te kunnen pakken.

Als tafeltennistrainer ben ik sinds 2010 actief bij mijn eigen vereniging, Tafeltennis Nijmegen. In 2012 ben ik toegetreden tot de technische commissie van TN. Hierbij ben ik verantwoordelijk voor het onderwerp trainingen. Mijn trainerswerkzaamheden bij TN zijn enorm divers.Naast mijn werkzaamheden bij TN, ben ik sinds dit seizoen ook aan de slag gegaan als afdelingstrainer bij de afdeling Oost. Op dit moment ben ik in het bezit van een trainer 3 licentie. Dit jaar ga ik aan de slag met de niveau 4 opleiding. Tevens zit ik sinds kort als secretaris in het bestuur van de VVTT.

De afgelopen periode hebben we weer een aantal bijeenkomsten in Zwolle gehad. Tijdens een van de bijeenkomsten, die over didactisch handelen ging, hebben we het onder andere over impliciet leren gehad. Veel trainers zullen het bewust of onbewust toepassen, maar er zullen ook veel trainers zijn die voornamelijk op een expliciete wijze vaardigheden proberen aan te leren. Hieronder een aantal voorbeelden.

Er zijn verschillende vormen van impliciet leren: Dubbeltaak, foutloos leren, analogie leren, inrichten leeromgeving (CLA), richten aandacht (Externe focus) en differentieel leren. De laatste vorm is uitgebreid door Terry Schaffers aandacht aan besteed in Visie70. Een erg interessant stuk, zeker de moeite waard om te lezen. Ook heeft de VVTT in mei een symposium georganiseerd. Marco Fehl vertelde tijdens deze bijeenkomst over differentieel leren. Via onderstaande links een aantal filmpjes waar differentieel leren door Marco Fehl wordt toegepast:

http://www.youtube.com/watch?v=ryyp16g81Xs

http://www.youtube.com/watch?v=DB01CkDOxEw

http://www.youtube.com/watch?v=kq6PDatsW44

http://www.youtube.com/watch?v=rZrSsbMe9qE

Zoals boven al aangegeven zijn er naast differentieel leren nog meer voorbeelden van impliciet leren. In een boek van de VDTT, Tischtennis – verstehen, lernen, spielen, staan een hoop goede voorbeelden. Zeker een aanrader om te bestellen!

Naast alle bijeenkomsten, loop ik ook stage op Papendal. Over twee weken mag ik mee naar een internationaal toernooi in Metz (Frankrijk). Hopelijk ga ik daar, naast mijn trainersvaardigheden, ook mijn coachingsvaardigheden verbeteren!

Ik geef het toetsenbord door aan …… Thomas Groenevelt.